כולם יודעים שאין דבר חשוב יותר בנהיגה מאשר שליטה על הרכב, המאפשרת נסיעה רגועה ובטוחה בלי סטיות עצבניות וקפיצות מיותרות. למרות זאת רבים מאיתנו מכירים היטב – הרבה יותר טוב מכפי שהיינו רוצים – את התחושה הזו של רעד בידיים במהירות בינונית. פתאום אתם מגלים שבמקרה שלא תחזיקו את ההגה בכל הכוח הוא יסטה לשוליים. אם זה קורה לכם, כנראה שפשוט הגיע הזמן לבצע כיוון פרונט.
יכול להיות שכיוון פרונט לא יפתור לכם את הבעיה, שכן תמיד ישנה אפשרות שהרעידות והסטיות נגרמות כתוצאה מאיזון גלגלים לקוי או לחץ אוויר בגלגלים החורג מהסטנדרט המקובל – אופציה שלא רבים מודעים לה. ובכל זאת, כיוון פרונט הוא אחד הדברים הראשונים שאתם חייבים לעשות בשביל להבטיח לעצמכם נהיגה בטוחה.
מה עושים לפני כיוון פרונט?
קודם כל, הולכים לפי הכלל הידוע: להתחיל מהקל אל הקשה. ולכן במעבדות פרונט בהתחלה מבצעים את הטיפול הפשוט ביותר ובודקים אם הבעיה נפתרת. אם אתם מרגישים משיכה חזקה עד חזקה מאוד של ההגה לאחד הצדדים, יש להתחיל בבדיקה בסיסית של לחץ אוויר בצמיגים. במידה שלחץ האוויר תקין.
בדקו שכל ארבעת הגלגלים מסתובבים במאה אחוז דיוק, ללא 'שמיניות'. אם מסיבה זו או אחרת (תיקון פנצ'ר, פגיעה בג'אנט ממדרכה או בור גדול בכביש) הדיוק הזה הופר, סיבוב הגלגל נפגע והוא לא יסתובב בצורה ישרה לחלוטין. במקרה כזה צריך לתקן את הפנצ'ר או את המכה בג'אנט, לשקול לבצע כיוון פרונט – שיפתור את הרעידות וכל דבר שמפריע לנהיגה החלקה.
כיוון גלגלים – בדיקת הזווית
כיוון במעבדות פרונט מסדר את זווית הגלגלים ביחס לכביש (נקראת גם זווית מתלה). לא רבים יודעים זאת, אך בכל מכונית הזווית הזו משתנה, בהתאם לסדרה ולסוג הצמיג, לרוחב הסרנים ולמשתנים נוספים. אולם באופן גס - ואת זה צריך להכניס טוב טוב לראש - הגלגלים הקדמיים חייבים להיות מקבילים במאה אחוז. כל חריגה מכך תגרום לפגיעה בכיוון הפרונט.
מניעה מראש
ככלל, גם אם אין צורך דחוף בכך - מומלץ לבצע בדיקה יסודית של כיוון הפרונט בכל פעם שעושים תיקונים במכלולי ההגה, במתלים, בצירייה הקדמית ומן הסתם לאחר כל מקרה של תאונה, ולו הקטן ביותר.
שימו לב כי במספר דגמים חדשים קיים סרן אחורי גם בגלגלים האחוריים, שגם הם זקוקים לכיוון מדי פעם. מומלץ לוודא עם מעבדות פרונט שמבצעים עבורכם כיוון פרונט, האם מותקן ברכבכם סרן אחורי שכזה והאם הוא זקוק לכיוון.